VVCCHeader.jpg

DE BELGISCHE CONSTRUCTEURS DOOR DANIEL ABSIL - VERTAALD EN BIJGEWERKT DOOR LUC VAN ROOST
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Kies hierboven een constructeur en druk, indien nodig, op de "F5" toets

WALCH     1921 – 1925
Luik

carrosserie Walch
Advertentie van Walch uit 1925

Belgische carrossier aan wie wij de mooie, in 1921 geproduceerde vierdeurs torpedocarrosserie met twee rijen windschermen op FN chassis type 3800 te danken hebben en die tot 1925 verder zou evolueren onder de benamingen 3800 T en 3800 F.

carrosserie Walch
FN 3800 - Carrosserie Walch
© De geschiedenis van de Belgische auto

WALCH was bekend voor zijn volledig gesloten auto's die zonder gereedschap in twee minuten konden omgevormd worden tot een torpedo, een systeem waarop hij een patent had aangevraagd.

WILFORD     1897 – 1901
(Werkhuizen Ch. WILFORD en Zn.) Temse

1897_Wilfordauto_klein.jpg
Een vis-à-vismodel uit 1897
1899_snelheidsrecord.jpg
Nieuw snelheidsrecord van 96,5 km/u

Paul Wilford, die de De Ateliers WILFORD van zijn vader Charles Wilford had overgenomen, bouwde in 1897 de eerste Belgische auto. Samen met zijn broers Maurice en Gustave bouwden zij tussen 1897 en 1899 bijzonder log ogende wagens, nog uitgerust met houten wielen met ijzeren banden. Het waren hoge wagens met vier plaatsen tegenover mekaar (vis-à-vis), een achteraan geplaatste horizontale ééncilindermotor met dikvloeibare olie, de reductie met riemen en de aandrijving met kettingen. In 1899 reed Paul WILFORD op de weg naar Diegem met een WILFORD een kilometer met vliegende start met een snelheid van 96,5 km/u, een prestatie die het toenmalige snelheidsrecord op de weg benaderde.

Op een tentoonstelling van auto's en fietsen in Brussel was de auto van Charles Wildford erg opgemerkt. Het was ook de enige auto van de ganse tentoonstelling waarvan al de stukken in een en hetzelfde werkhuis vervaardigd waren.


1900_Wilfordauto1.jpg
Kleinere auto's, schuine stuurstang en geen vis-à-vis meer.
Baantractor_klein.jpg
Baantractor 20 ton

In 1900 schakelden de Ateliers WILFORD hun productie over naar kleinere wagens met een schuingeplaatste stuurkolom en een vooraan geplaatste motor van 3 pk met riemaandrijving of 6 pk met kettingaandrijving. De toen welbekende wedstrijdpiloot Baron de CATERS was eigenaar van een WILFORD.

Na 1901 stopte de fabriek met de automobielconstructie en specialiseerde zich in de textielindustrie. Nochtans had WILFORD verschillende patenten betreffende auto's gedeponeerd. Zo gebeurde het dat in 1911 de Antwerpse maatschappij "Syndicat d'Etudes de Traction Automobile" een zware wegtractor probeerde op de markt te brengen volgens het patent "systeem P.A. WILFORD". Dit voertuig, dat 20 ton kon trekken op vlakke weg, had vier aangedreven wielen en was voorzien van een benzinemotor met vier cilinders (120 x 180) en een versnellingsbak met drie versnellingen.