VVCCHeader.jpg

De blijde intrede van de automobiel in België 1895 - 1940

De blijde intrede betreft het boek "De blijde intrede van de automobiel in België 1895 - 1940" geschreven door Donald Weber, wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan Amsab-Instituut voor Sociale geschiedenis (Gent). Het boek beschrijft de opkomst van de automobielen, motorfietsen en fietsen. De meeste liefhebbers van oldtimers weten veel over het onderhoud, het rijden, de mechaniek en de restauratie van hun oldtimer(s). De maatschappelijke omwenteling als gevolg van de opkomst van de automobielen, motorfietsen en fietsen is echter niet zo bekend bij de oldtimerliefhebbers, maar zeer interessant om te lezen. Het boek bevat 294 paginas, 121 illustraties met bronvermelding en 14 tabellen.


Het zeer interessante boek "De blijde intrede van de automobiel in België 1895 - 1940", geschreven door Donald Weber beschrijft de vroegste geschiedenis van de automobilisering in België in al zijn aspecten: sociaal, politiek, wetgevend, economisch ... .
Voor meer informatie of bestellen van het boek zie www3.amsab.be en selecteer PUBLICATIES, Boeken te koop, ga naar beneden en je komt je gezochte boek tegen. Klik op de afbeelding van het gewenste boek. Klik nu op ”Een voorsmaakje (pdf)”. Nadien kan je eventueel het boek bestellen voor 28 €.

Blijde_Intrede.jpg

De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt hoe de automobiel op het einde van de negentiende eeuw opduikt en langzaam maar zeker een plaats verovert in de openbare ruimte en in de levens van de Belgen.

Eind 1895 richtten enkele Belgische cyclisten de Automobile Club de Belgique op. Dat was het startschot van het automobieltijdperk in ons land. Tussen 1900 en 1914 steeg het aantal motorvoertuigen van 1000 tot meer dan 13.000 en de confrontaties op de openbare weg namen steeds grimmigere vormen aan. De automobilisten vierden hun snelheidsobsessie bot op onaangepaste wegen, te midden van nog minder aangepaste, traditionele weggebruikers. Dat veroorzaakte ongevallen en een algemene sfeer van angst, verontwaardiging en geweld. Na de Eerste Wereldoorlog brak de automobiel door en werden motorvoertuigen het dominante transportmiddel op de weg.

De Belgische regering achtte motorisering goed voor de economie en de algemene welvaart, en vond dat die dus steun verdiende. Maar de uitdagingen veranderden snel: de verkeersongevallen namen toe en werden een algemeen maatschappelijk probleem. Vanaf het einde van de jaren 1920 werden de wegen aangepast aan de normen van het gemotoriseerde verkeer en voorzien van de nieuwe verkeerstoestellen en verkeersborden. Veiligheid was daarbij echter nauwelijks een bekommernis, efficiëntie gold als de meetwaarde van een succesvol verkeersbeleid.

De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt een breed en vaak anekdotisch verhaal over West-Vlaamse stoomwagens aan het Chinese hof, de doodscultuur van automobilisten en eenrichtingsverkeer voor voetgangers in Brussel. Dit werk is gebaseerd op origineel onderzoek en beschrijft voor het eerst de vroegste geschiedenis van de automobilisering van de Belgische samenleving. De bezwaren en vaak verhitte debatten van snelheidsremmers, openbare ondergrondse parkeergarages ..., klinken daarbij verassend actueel.